Tolokminda belajar…

Perspektifku Mengenai Islam

Sila baca dan sertai komen

with 106 comments

Pembaca budiman,

Selain dari artikel yang disiarkan, komen-komen pembaca dan penulis di bawah setiap artikel sebenarnya amat berguna untuk turut dibaca. Artikel utama biasanya hanya mengupas seringkas yang boleh sesuatu isu yang diketengahkan. Perincian, perbincangan atau penjelasan selanjutnya mungkin terdapat dalam komen-komen. Oleh itu Tolokminda harap para pembaca budiman tidak melepaskan peluang untuk membaca ruangan komen bagi setiap artikel. Selain membaca, jemputlah beri komen anda sekali.

–Tolokminda–

Written by tolokminda

January 19, 2010 at 3:48 pm

106 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tolokminda,

    Saya fikir anda bertuhankan ego sendiri. Satu hari nanti ‘belon’ itu akan meletop dan melepaskan gas pekong ke udara.

    Dokter Lap

    February 4, 2010 at 4:41 pm

  2. Atas alasan apa, Dokter lap mengatakan tolok minda bertuhankan ego. Setakat ni saya lihat TM sentiasa berhujah menggunakan ayat Quran. Kadang-kadang macam ternampak juga ayat2nya seperti marah. Pada saya itu lumrah kerana kita semua amat susah menerima ayat2 Tuhan. Teruskan TM. Bongkarkan segala penyelewengan agama yang berleluasa sekarang.

    Penulis

    February 4, 2010 at 11:56 pm

  3. Bagi saya, ruang bertukar-tukar pendapat yang diwujudkan oleh TM ini seharusnya kita gunakan sebaik-baiknya demi memilih pendapat yang terbaik agar kita termasuk di kalangan orang-orang yang mendapat petunjuk dari Allah dan mempunyai minda.

    Teruskan perbincangan kita.

    bayau

    February 5, 2010 at 4:39 am

  4. Penulis,

    memang TM sentiasa berhujah guna Quran. Org lain yang anti-Islam juga guna Quran utk berhujah. Begitu juga HINDRAF dan Salman Rushdie dll.

    Dalam tulisan TM, dia ada memperlekehkan kedudukan Nabi Muhammad saw – itu saja yg buat saya geram. Saya harap Penulis dpt beritahu sy samada tiada justifakisi utk geraman sy itu?
    🙂 TM juga adalah http://www.aididsafar.com

    Dokter Lap

    February 7, 2010 at 1:56 am

  5. Salaam,

    Betulkah TM ada memperlekehkan kedudukan Nabi Muhammad ? Harap TM dapat memperjelaskan sangkaan Dokter Lap tersebut agar dapat kita nilai bersama.

    Terima kasih.

    MataHati

    February 7, 2010 at 8:52 am

  6. 2:187 Pada malam berpuasa, kamu dibenarkan bermesra dengan isteri-isteri kamu. Mereka adalah pakaian kamu dan kamu adalah pakaian mereka. Tuhan tahu kamu juga membuat kesilapan, dan Dia telah menebus kamu dan mengampunkan kamu; sekarang khabarkan kepada mereka berita baik ini dan teruskan mendalami apa yang Tuhan perintahkan kepada kamu dan hadamkanlah (cernakanlah) ia sehingga jelas kepada kamu sebagaimana benang putih boleh dibezakan dengan benang hitam di waktu subuh, kemudian teruskan berpuasa sehingga ke malam. Dan jangan kamu bergaul dengan mereka (isteri-isteri) ketika kamu sedang mengerjakan ketetapan yang telah direstui ke atas kamu. Inilah batasan-batasan Tuhan, jadi jangan dekati mereka. Begitulah Tuhan menjelaskan wahyu-wahyunya kepada para lelaki supaya mereka meneliti.

    Salam, apa maksud isteri-isteri dalam konteks ayat ini, adakah bermaksud lebih dari satu isteri. Berkaitan isteri, adakah Allah jelas mengharamkan berkahwin lebih dari satu?

    azlan

    February 12, 2010 at 5:57 am

  7. Salam Matahati,

    Tuan boleh baca dan periksa sendiri blog ini. Di mana tuan dapati saya perlekehkan Nabi, sila kemukakan.

    tolokminda

    February 12, 2010 at 6:08 am

  8. Salam Azlan,

    Al-Quran bukan diturunkan untuk dibaca oleh seorang saja. Perkataan “kamu” untuk merujuk kepada semua pembaca Al-Quran (ramai), jadi besar kemungkinan masing-masing ada isteri, jadi naturallah Tuhan merujuk mereka sebagai isteri-isteri kamu.

    Kalau berminat nak berbincang pasal poligami sila rujuk di https://tolokminda.wordpress.com/2010/01/28/kebenaran-poligami-khayalan-atau-realiti/

    tolokminda

    February 12, 2010 at 6:13 am

  9. jika tak silap saya aididsafar sudah meninggal dunia.

    kerja beliau disambung oleh mereka yang sealiran dengannya.

    sila betulkan jika salah.

    riza

    February 20, 2010 at 6:12 am

  10. “DL: Saya fikir anda bertuhankan ego sendiri. Satu hari nanti ‘belon’ itu akan meletop dan melepaskan gas pekong ke udara.”

    Kita boleh kenal ciri2 manusia yang ego atau tidak. Orang2 yang ego, mereka tidak boleh bertukar2 pendapat dengan matang dan terbuka. Bila berhujah, bukan bukti2 yang jelas mereka bawa, tetapi kata2 ejekan dan menghukum. Itulah sifat2 orang ego yang direkodkan dalam Al Quran.

    Juang

    February 20, 2010 at 6:19 am

  11. salam,

    Saya pasti pendukung-pendukung Quran tidak memperlekehkan Nabi Muhammad tetapi banyak memperlekehkan Hadith-Hadith yang dikatakan dari Nabi Muhammad.

    Q12:106 Dan sebahagian besar dari mereka tidak beriman kepada Allah, melainkan dalam keadaan mempersekutukan Allah.

    Sama samalah kita fikirkan.

    ramsys pranata

    February 20, 2010 at 12:07 pm

  12. Salam,

    Kalau nak memperlekehkan Nabi Muhammad, Al Quran yang semua akui Nabi Muhammad yang sampaikan (yang tidak memerlukan mana2 imam untuk mensahihkan Al Quran) itulah yang diperlekehkan dahulu.

    Tetapi apabila manusia itu komited nak berpegang teguh pada Al Quran, bukankah itu menunjukkan manusia itu taat pada Allah dan Rasul-rasulNya?

    Juang

    February 22, 2010 at 8:07 am

  13. TM & Co,

    untuk segala usaha yg tak bermanfaat dari blog ini, saya sukacita anugerahkan anda dengan satu trofi tertulis:

    “If you can’t convince them, confuse them.”
    🙂

    Agnostika

    February 22, 2010 at 4:18 pm

  14. Salam Agnostika,

    Tidak ada siapa nak kelirukan tuan. Tuan sudah pun keliru sejak sebelum menemui blog ini. Sekarang tuan cuma mahu meyakinkan diri tuan untuk meneruskan kekeliruan itu. Kami tidak ada masalah. Tuan boleh teruskan.

    2:109 Kebanyakan pengikut Al-Kitab berharap mereka boleh memalingkan kamu semula supaya kamu tidak percaya selepas kamu percaya – kerana mereka irihati selepas yang benar diperjelaskan kepada mereka; tetapi maafkanlah mereka dan berlapang dada sehingga Tuhan melaksanakan langkah-langkah seterusnya – sesungguhnya Tuhan berkuasa ke atas segala-galanya.

    tolokminda

    February 22, 2010 at 5:29 pm

  15. Pada pandangan saya, orang yang terkeliru adalah orang yang tidak dapat membezakan Allah dengan mana2 makhluk atau objek. Tetapi mereka tak sedar yang mereka tengah terkeliru dan cuba menyalahkan orang lain mengelirukan mereka.
    🙂

    Juang

    February 22, 2010 at 6:53 pm

  16. Sukar untuk tidak melihat persamaan perspektif wacana tuan rumah blog ini dgn idea yg di putar oleh Rashad Khalifa, nabi pelesu di Tucson itu. Mungkin juga kerana great minds think alike. Perspektif Richard aka Rashad disebar oleh pengikut yg bergelar Quranist dan Submitters yg mengaku diri mereka hanya berpandukan Al-Quran dan menolak sunnah/hadith/ijma/ijtihad ulama kerana kununnya kesetiaan mereka terhadap Quran mengatasi segalanya. Komitmen yg mereka tunjukkan dalam mentafsir semula ayat-ayat Quran dan memberi makna yg segar patut dicontohi oleh para agamawan di JAKIM yg sudah tepu idea itu.
    🙂
    love all, hate none

    Agnostika

    February 24, 2010 at 4:16 am

  17. salam Agnostika……
    Sama2 kita mempelajari kaedah2 ahli
    fikir bebas akhir zaman ini.
    Perkara ini telah digambarkan dalam
    Alquran mengenai gulongan2 yg.cuba
    melenyapkan ajaran Allah.

    Perkara ini telah dirancang bebesaran
    oleh yahudi.Mereka akan menyerang islam
    melalui jalan islam itu sendiri.

    Tujuan yg.penting adalah mengenal
    teknik mereka berfikir dan bertindak
    serta mengetahui kelemahan kerja
    mereka.

    Bukan soal untuk kita memperbetulkan
    mereka,…sebaliknya dengan memberi
    tentangan diblog ini juga dikira
    Allah sebagai jihad dan dapat
    membantu pembaca pembaca lain.

    mereka lah yg.akan menilai diantara
    kebenaran dan batil dan Allah adalah
    hakim segala keputusan.

    Orang beriman usahlah bimbang kerana
    mereka telah yakin dan Allah adalah
    sebagai pemelihara mereka.

    Tok Syam

    February 24, 2010 at 6:00 am

  18. Salam…Agnostika

    Anda juga telah faham kaedah2 ilmu
    fikir.Ia bukanlah suatu yg.hanya
    dengan akal dan ilmu.

    Ramai manusia yg.ada mata dan akal
    serta telinga tapi tidak membantu
    mereka dalam kerja fikir.

    Apa yg.dapat kita lihat dalam kesemua
    posting2 bolehlah dikatakan belum
    sampai ketahaf cara fikir sebenar.

    Bagi penghujah yg.berilmu pastinya
    akan lahir banyak ilmu dari
    pemahaman Alquran.Sebaliknya..idea
    yg.sama dijadikan ujahan dan tuduhan.

    sekiranya mereka berbicara secara
    bersemuka….pastinya akan jelas
    keadaan yg.berilmu dan yg.jahil.

    Orang yg.memeliki petunjuk Allah
    tidak perlu buku.Mereka akan
    mengeluarkan kalam2 Allah seumpama
    air yg.mengalir.

    Tok Syam

    February 24, 2010 at 6:09 am

  19. Sebenarnya mudah sahaja nak lihat sejauh mana keilmuan manusia itu. Lihat bagaimana cara dia berhujah. Dari situ kita nampak kematangan manusia itu.

    Seperti di dalam blog sebegini, kita semua mudah untuk membawa hujah2 masing2. Dengan kata lain, semua boleh kemukakan pendapat masing2 dengan fakta2 yang kukuh (jika jujur). Semua diberikan kebebasan menulis.

    Malangnya ada pihak yang merasakan dirinya benar, tetapi tak mampu tunjukkan di mana silapnya hujah2 yang dikemukakan terutama posting tuan blog ini dan apa yang benar daripada diri mereka, walhal mereka diberi ruang berbuat begitu. Lainlah tuan punya blog ini melarang tulisannya dikomen.

    Kalau sudah diberi ruang yang adil untuk bawa hujah masing2 tetapi mereka tak mampu bawa hujah dan hanya nak menghukum sahaja, apa bezanya mereka dengan perangai kaum musyrik terdahulu yang sekadar mampu berkata “inilah sihir yang nyata”? Kata-kata sebegitu isinya menunjukkan orang2 musyrik terdahulu itu merasakan diri mereka benar dan berilmu berbanding para Rasul mereka, tetapi hakikatnya kosong sahaja.

    Gunakanlah ruang yang diberi untuk mematahkan hujah secara matang, bukannya terawang2 di udara sahaja. Nama pun blog “belajar”, maka kalau kita rasa kita berilmu, bawalah ilmu kita itu untuk mengajar, bukannya membebel.

    Juang

    February 24, 2010 at 6:32 am

  20. Salam,

    24:27. Wahai orang-orang yang percaya, janganlah memasuki rumah-rumah selain daripada rumah
    kamu, sehingga kamu meminta izin dahulu dan memberi salam kepada penghuninya; itu lebih baik bagi
    kamu supaya kamu mengingati.

    39:18. Yang mendengar ucapan, dan mengikuti yang paling baik daripadanya, mereka itulah orang orang
    yang Allah memberi petunjuk kepada mereka; mereka itu, merekalah orang-orang yang
    mempunyai minda.

    36:10. Sama sahaja bagi mereka, sama ada kamu memberi amaran kepada mereka atau kamu tidak
    memberi amaran kepada mereka, mereka tidak mempercayai.

    Mari berfikir!

    wolverine

    February 28, 2010 at 2:07 pm

  21. saya baca sekali je artikel Tm ni saya dah dapat baca minda mcmna..ramai jg saya kenal orang yang berfikiran sebegini..nasihat saya..banyakkan taqarrub pada Allah..jangan terlalu dibuai oleh bisikan yang boleh mencelarukan pemikiran anda. saya doakan moga TM recall balik suma tulisan2nya..

    sufi

    July 20, 2010 at 11:21 am

  22. Salam,

    Jika pendapat seseorang itu salah, bawakanlah hujah kita untuk menunjukkan di mana salahnya pendapat itu dan apa yang benar daripada kita.

    Sekadar cakap “itu tak betul”, “ini bercelaru” dan sebagainya tanpa apa-apa bukti dikemukakan, samalah perangainya macam orang kafir terdahulu yang sekadar tahu berkata “inilah sihir yang nyata”.

    Takkanlah sudah besar panjang tak boleh nak jadi orang yang matang berhujah? Zaman budak-budak dahulu, bolehlah buat perangai macam itu.

    Juang

    July 20, 2010 at 6:58 pm

  23. TM berkata;
    “Salam Matahati,
    Tuan boleh baca dan periksa sendiri blog ini. Di mana tuan dapati saya perlekehkan Nabi, sila kemukakan.”

    Salam TM,
    Agak lama sya tidak masuk disini… apa yg saya nyatakan pada posting saya diatas adalah respon kepada posting “Dokter Lap”, jika TM telah menafikkannya maka kini giliran Dokter Lap untuk membuktikan tuduhannya tersebut… jika Dokter Lap tidak mampu, maka ianya merupakan suatu fitnah…. dan harap kita berlepas diri dari terlibat membuat fitnah….

    Terima kasih…

    MataHati

    July 21, 2010 at 11:14 am

  24. TM berkata;
    “Salam Matahati,
    Tuan boleh baca dan periksa sendiri blog ini. Di mana tuan dapati saya perlekehkan Nabi, sila kemukakan.”

    Salam TM,
    Agak lama sya tidak masuk disini… apa yg saya nyatakan pada posting saya diatas adalah respon kepada posting “Dokter Lap”, jika TM telah menafikkannya maka kini giliran Dokter Lap untuk membuktikan tuduhannya tersebut… jika Dokter Lap tidak mampu, maka ianya merupakan suatu fitnah…. dan harap kita berlepas diri dari terlibat membuat fitnah….

    Terima kasih…

    Nyatakanlah kebenaran Syahadah mu… Jika TM & rakan2 bukan golongan yang ingkar hadis, anti hadis mahupun memperlekehkan hadis, buktikanlah bahawa kamus emua bukan setakat menjunjung firman-firman Allah, malah berpandukan kepada sunnah-sunnah Nabi Muhammad SAW. Islam itu berdasarkan AL-Quran & Al Hadis. Jika kalian (TM & rakan2) berpaegang pada tali Allah, akuilah Syahadah lengkap mu; AKU BERSAKSI BAHAWA TIADA TUHAN YANG DISEMBAH SELAIN ALLAH, DAN AKU BERSAKSI NABI MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH. Akuilah kebenaran sunnah-sunnah Nabi selain berpandukan Al=Quran sebagai pegangan. AYUH! BUKTIKANLAH JIKA KALIAN DARI GOLONGAN YANG BENAR

    Panglima Panji Hitam

    August 4, 2010 at 2:19 am

  25. Salamun alaikum Panglima Panji Hitam,

    Saya dapati setakat ini posting2 tuan dalam laman ini, tuan adalah rasional dalam memberikan pendapat, bukan berlandaskan emosi semata-mata hanya kerana perbezaan pendapat. Harap tuan konsisten dalam hal tersebut…

    Diisni saya bukanlah siapa2 dalam blog ini, oleh itu segala kandungan atau tulisan pemilik blog dan beberapa orang yg sepemikiran dengannya saya diamkan, menolak pun tidak mengiyakanpun tidak. Apa yg mereka cuba sampaikan adalah perkara baru bagi saya dan juga mungkin pada tuan…. oleh kerana perkara baru, adakah kita perlu tolak mentah2 apa yg cuba disampaikan tanpa kita merenungkan..? Apatah lagi jika kita lihat pihak yg tidak setujuh atau tidak sependapat langsung tiada hujah yang mereka kemukakan, jika ada pun dengan mudah hujah mereka dipatahkan… selain itu apa yg ada hanya lontaran emosi atau rasa kebencian hanya kerana berlainan pendapat.

    Adalah lebih baik memberikan pendapat serta hujah2 yg kukuh jika pendapat blog ini di katakan menyimpang dari Al Quran… sekurang-kurangnya boleh juga kita (pembaca blog) nilaikan setiap pendapat masing2 dan ikut mana pendapat yg terbaik.

    MataHati

    August 4, 2010 at 9:51 am

  26. Panglima Panji Hitam berkata;
    Nyatakanlah kebenaran Syahadah mu… Jika TM & rakan2 bukan golongan yang ingkar hadis, anti hadis mahupun memperlekehkan hadis, buktikanlah bahawa kamus emua bukan setakat menjunjung firman-firman Allah, malah berpandukan kepada sunnah-sunnah Nabi Muhammad SAW. Islam itu berdasarkan AL-Quran & Al Hadis. Jika kalian (TM & rakan2) berpaegang pada tali Allah, akuilah Syahadah lengkap mu; AKU BERSAKSI BAHAWA TIADA TUHAN YANG DISEMBAH SELAIN ALLAH, DAN AKU BERSAKSI NABI MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH. Akuilah kebenaran sunnah-sunnah Nabi selain berpandukan Al=Quran sebagai pegangan. AYUH! BUKTIKANLAH JIKA KALIAN DARI GOLONGAN YANG BENAR

    Salam,

    Rasanya tiada siapapun yg mengaku ingkar hadis atau anti hadis kerana sesungguhnya HADIS itu sendiri adalah salah satu nama-nama Al Quran sama seperti Al Zikr, Al Hikmah, Al Kitab dsbnya…. mana mungkin yang menjunjung Al Quran dikatakan Anti Hadis.

    Jika tuan boleh tunjukkan surah mana ayat mana dalam Al Quran ada kesaksian serupa itu dalam Al Quran, mengapa perlu pula di tolak….?

    MataHati

    August 4, 2010 at 10:01 am

  27. matahati… kau berdolak dalik juga… kenapa ko lafaz syahadah ikut tuan Panglima Panji Hitam tu? takde dalam Al quran? tapi ada dalam hadis kan? ataupun tuan Panglima Panji Hitam reka2 sendiri kalimah tu? mengapa tak nyatakan sahaja pendirian kau wahai matahati,tolokminda, Juang & the geng..

    carnivore

    August 4, 2010 at 1:11 pm

  28. Salam carnivore,

    Saya telah nyatakan pendirian saya berkenaan laman ini…. sama ada tuan nak terima atau tidak itu masalah tuan bukan masalah saya. Yang jelas, saya atau tuan sendiri dan yg lain2 tiada yg memaksa untuk hadir dalam laman ini, jika tuan tidak berkenaan tuan boleh tinggalkan laman ini… namun alangkah indahnya jika tuan kongsikan juga ilmu tuan disini, biar kita sama-sama renungkan… perintah Allah dan NabiNya dalam Al Quran, dengar semua pendapat dan ikut yg terbaik… bukan ikut provokasi syaitan.

    MahaHati

    August 4, 2010 at 9:08 pm

  29. Salam,

    Di antara ciri-ciri seseorang itu berpegang pada tali Allah adalah mereka tidak menjadikan Al Quran sebagai lagu-laguan, sebaliknya sebagai Peringatan. Ini kerana Nabi pun tak layak menyanyi-nyanyikan Al Quran, kerana Al Quran bukannya kata-kata syair untuk dimerdukan.

    36:69. Dan Kami tidak mengajarnya syair; ia tidaklah patut baginya. Ia hanyalah satu Peringatan, dan sebuah al-Qur’an yang jelas.

    Bila Allah kata Al Quran adalah untuk Peringatan, buatlah ia peringatan. Kenapa dibuat lagu-laguan? Bukankah meletakkan sesuatu tidak kena pada tempatnya itu merupakan tindakan yang zalim?

    Kenapa perlu jadikan Al Quran sebagai peringatan, bukan nyanyian?

    54:17,22,32,40. Sesungguhnya Kami memudahkan al-Qur’an untuk Peringatan. Adakah sesiapa yang mahu mengingati?

    Sebab kunci untuk mudah memahami dan melaksanakan perintah dalam Al Quran adalah apabila manusia itu mahu mengambil Peringatan atau Pelajaran yang terkandung di dalamnya.

    Jika manusia itu setakat melagu-lagukan Al Quran, bukan sahaja itu menunjukkan mereka gagal mengambil peringatan ayat 36:69 yang mudah itu, malah tidak mustahil perintah-perintah Allah yang lain mereka gagal nak patuhi.

    Lagi satu, tiada sunnah Nabi melagu-lagukan Kitab Allah. Carilah kisah Nabi Musa dalam Al Quran, ada tak Nabi Musa melagu-lagukan Taura? Carilah kisah Nabi Isa dalam Al Quran, ada tak Nabi Isa melagu-lagukan Injil?

    Jadi macam mana ada manusia perasan mereka puak ikut sunnah Nabi, tetapi buat sesuatu perkara yang Nabi sendiri tidak patut melakukannya? Apakah mereka tidak berfikir dahulu sebelum melakukan sesuatu? Kenapa perangai mereka macam perangai orang kafir terdahulu yang main buat amalan tradisi membuta-tuli tanpa berfikir benar atau tidak sesuatu yang mereka terima itu?

    p/s: Yang hairannya surah Yaasiin itulah yang mereka lagu-lagukan setiap malam Jumaat. Kalau mereka fahamlah terjemahan ayat 69 itu, pasti mereka rasa insaf dan tidak mahu mengulangi kesilapan terdahulu itu.

    Juang

    August 5, 2010 at 7:33 am

  30. itu semua pendapat kau je kan juang? kau baca terjemahan ayat lepas tu kau agak2 je maksud dia kan? kalau kau taknak mengaku dengan syahadah tu cakap je la… ape yang kau nak berdolak dalik lagi… nyatakan.. kau hanya ikut terjemahan alquran.. hadis nabi kau tak pakai…

    carnivore

    August 5, 2010 at 9:43 am

  31. di jemput saudara dan saudari tuk mendaftr di laman

    http://eminda.forumotion.com

    w pun pernh berdaftr di http://www.e-mindakita.com

    maksudnya kena dftr semula….

    sila sebarkan…

    kampung

    August 5, 2010 at 3:45 pm

  32. Salam,

    Artikel yg ada semua dah lama, artikel baru takde ker??🙂

    Jebon

    August 5, 2010 at 4:56 pm

  33. kau hanya ikut terjemahan alquran.. hadis nabi kau tak pakai…

    Salam,

    Macam mana kita nak pakai riwayat itu sebab dalam Al Quran pun tiada ayat suruh kita kumpulkan riwayat dan pakai riwayat itu.

    Jika Allah dan RasulNya pun tak suruh kumpul riwayat dan pakai kitab riwayat, sudah pasti yang suruh buat begitu adalah syaitan.

    Takkanlah semudah itu mereka tidak boleh memikirkan?

    Juang

    August 5, 2010 at 10:19 pm

  34. Salam,

    Perasan atau tidak, punyalah tuan rumah blog ini tulis panjang-panjang sesuatu topik tentang pengajaran Al Quran, tetapi puak-puak yang tak puas hati dengannya tetap gagal nak quote satu persatu tulisan tuan rumah ini untuk menunjukkan apa yang tak betul tulisan TM dengan Al Quran, dan ayat Al Quran mana yang menyokong kepercayaan tradisi mereka.

    Mereka hanya marah dan beremosi sahaja kerana tulisan TM ini bercanggah dengan kepercayaan tradisi mereka. Sekali fikir, perangai mereka persis perangai orang kafir terdahulu yang marah bila Nabi mereka sampaikan sesuatu yang berbeza dengan amalan tradisi mereka. Dua kali fikir, memang sebijik pun…🙂

    Juang

    August 5, 2010 at 10:27 pm

  35. Jebon menulis: Artikel yg ada semua dah lama, artikel baru takde ker??

    Salam,

    Bayangkanlah, jika artikel lama pun mereka sudah panas hati dan gagal kawal emosi akibat tidak mempunyai ayat-ayat Al Quran untuk menyokong mereka, bagaimana kalau Allah ilhamkan artikel baru.
    🙂

    Juang

    August 5, 2010 at 10:35 pm

  36. Salam,

    Untuk pengikut hadis-hadis saya ingin mengaju soalan :

    1. Apakah hukum merejam dengan batu itu ada disebut dalam Al-Quran? Kalau ada harap beri ayat yang tepat?

    2. Kalau hukum merejam dengan batu ada dalam hadis, adakah ianya hanya secara kebetulan sama dengan hukum dalam kitab-kitab tulisan orang Kristian atau Jews?

    3. Adakah perkataan Hadis dalam Quran itu merujuk kepada Quran itu sendiri atau hadis Bukhari? Contoh dalam Quran surah 39:23 dan 45:6?

    4. Adakah saling berbunuhan antara puak Syiah dan Sunni, akibat ajaran Quran atau Hadis? Saling mengkafir antara satu dan lain adakah ianya ajaran Al-Quran atau hadis masing-masing? Kalau tidak, dari mana mereka mendapat ajaran untuk saling kafir mengkafir?

    5. Adakah peristiwa Israk Mikraj itu contoh, tawar menawar solat dari 50 kali sehingga 5 kali itu ada di dalam Al-Quran? Kalau tidak ada di nyatakan, adakah kita wajip mempercayainya? Kalau ada di dalam hadis, adakah cerita itu bersumberkan cerita Israiliyat yang kita harus mengimaninya?

    message114

    September 10, 2010 at 2:16 am

  37. ni ada maklumat tentang forum baru….

    mari kita sama2 sertainya…

    wahyuilahi.findforum.net

    kiki

    September 16, 2010 at 2:57 pm

  38. ni ada maklumat tentang forum baru….

    mari kita sama2 sertainya…

    http://wahyuilahi.findforum.net

    kiki

    September 16, 2010 at 2:58 pm

  39. pbuu,
    Ini khas utk kiki…….

    39:23. Allah telah menurunkan hadis yang terbaik dianya program yang serupa berulang-ulang maka akan mengeletar kulit orang yang takut kepada pemeliharanya kemudian menjadi lembut kulit dan hatinya apabila mengingati Allah, itulah petunjuk Allah dan telah diberi petunjuk kepada sesiapa dikehendaki dan Allah tidak akan memberi sebarang petunjuk kepada sesiapa yang telah sesat

    39:36. Bukankah Allah telah cukupkan segalanya kepada hambanya tetapi mereka telah takutkan kamu dengan orang selainNya dan sesiapa telah sesat maka Allah tidak akan memberi petunjuk kepadanya.

    39:45. Dan apabila hanya Allah diperingatkan satu-satunya hati orang yang tidak amanah dengan hari akhiratnya menjadi resah gelisah dan apabila diingatkan selain Allah, mereka melonjak-lonjak keriangan.
    39:46. Katakanlah Allah pengasas langit dan bumi dan mengetahui yang ghaib dan menjadi saksi atas segalanya dan hanya Kamu yang membuat keputusan atas apa telah mereka pertikaikan.

    Harap2 dapatlah hidayahNya!!!!!!!!!

    chong

    September 16, 2010 at 10:33 pm

  40. 39:45. Dan apabila hanya Allah diperingatkan satu-satunya hati orang yang tidak amanah dengan hari akhiratnya menjadi resah gelisah dan apabila diingatkan selain Allah, mereka melonjak-lonjak keriangan.

    Salam,

    Ayat ini memperjelaskan lagi sifat-sifat orang-orang yang mempersekutukan Tuhan. Mereka tidak senang duduk jika Allah sahaja diagung-agungkan. Nak juga mereka jadikan si polan dan si polan mereka lebih hebat daripada Tuhan sehingga ayat-ayat Tuhan direndahkan daripada ayat-ayat si polan itu.

    Juang

    September 17, 2010 at 1:02 am

  41. Salam,

    Kiki…terimakasih atas maklumat forum anda.

    Dalam forum anda ada dinyatakan soal kesihatan dalam gerakan solat.

    Saya sering terjumpa artikel berkenaan faedah bersolat dari segi kesihatan. Sangat menarik untuk dikaji oleh orang sains.

    Sebenarnya, soal kesihatan ni subjektif sifatnya.

    Contoh :

    1. Orang yang kita kenal, sangat aktif dalam sukan, tiba-tiba jatuh sakit.

    2. Orang yang kita dengar mengalami sakit teruk seperti kanser tahap keempat, masih berjalan di pasar, senyum ceria.

    3. Orang yang kita lihat kononnya banyak bersolat, wajib dan sunat tak tinggal, tapi masih sakit-sakit badan dan mudah demam dan batuk-batuk apatah lagi, suka marah-marah tak tentu pasal.

    4. Orang yang langsung tak solat, sentiasa sihat, semakin cantik dan anggun.

    Kita tidak dapat menafikan betapa pentingnya kesihatan jasmani dan rohani. Cuma kita kena faham bahawa kita bersifat biologi dan dikelilingi oleh aktiviti biologi, kimia dan fiziks, maka jika ada sedikit ruang terbuka dalam badan kita, aktiviti-aktiviti tersebut yang halus boleh dengan mudah meresap dalam tubuh badan kita yang sihat. Sebagai contoh, sekuat manapun sistem pertahanan negara, sekiranya ada unsur rasuah (penyakit), maka mudah diceroboh oleh musuh secara halus tanpa disedari oleh semua orang.

    Maka untuk mengatakan “solat” memberi kesihatan yang menakjubkan akan menambah confuse masyarakat, sebab apa yang diperkatakan tidak ada bukti kukuh. Pergerakan “solat” ni secara fizik, memanglah bergerak itu dan ini, sama juga degan pergerakan lain seperti dalam gym. Bentuk ibadah orang Yahudi pula pergerakan kepala kedepan kebelakang. Orang Kristian tak banyak gerakan, seolah macam yoga, duduk tenang.

    Perkatan solat dalam Al-Quran, itu sebenarnya bukan gerakan 5 kali sehari semalam. Kalau nak cari jumlah rakaat, sampai hari kiamatpun tak jumpa langsung dalam AlQuran. Yang menggelikan hati, ketika solat tarawih dalam bulan Ramodhan ada yang tahan 20 rakaat, dan ada yang cuma 8 rakaat, kononnya ikut sunnah Nabi. Pelik, Nabi kata 8 rakaat, yang orang sekarang buat 20 rakaat. Mana yang betul ni??
    Yang lagi pelik, “solat” yang dikatakan wajib atas segali wajib tidak diberitahu berapa rakaat dalam Al-Quran?? Takkan Allah lupa beritahu. Kalau soal “zakat”, lagi teruk matematiknya. Kalau peratusan yang sama untuk yang kaya dan yang kurang kaya, yang kaya tidak rasa apa-apa pun, tapi yang kurang kaya semakin menderita.

    Macam kita dalam urusan dunia, kalau satu arahan itu sangat wajib sifatnya, tentulah dicatat dan digazetkan secara TERPEINCI dalam dokumen yang paling atas, takkanlah arahan itu cuma diterangkan dalam leaflet tambahan yang kecil.

    Maka Al-Quran itu sudah cukup lengkap dan padat. Tidak ada percanggahan dari segi sains dan kesihatan jasmani dan rohani.

    message114

    September 17, 2010 at 7:43 am

  42. salam..

    betul tu message114…si jahat menjadikan terasa indah apa yang mereka perbuat, tertipu dengan kehidupan dunia..

    fariq

    September 17, 2010 at 8:49 am

  43. Syabas dan tahniah saudara-saudaraku yang budiman,

    Semoga usaha dan perjuangan saudara-saudara menyedarkan manusia supaya berusaha memahami isi kandungan Al Quran, melahirkan ramai insan yang celik isi kandungan Al Quran dan meletakkan Al Quran di tempat sepatutnya, diredhai dan direstui Allah – InsyAllah.

    Kesimpulan saya, kenapa seseorang tertipu atau dengan cepat menerima dan mengamalkan satu-satu ajaran atau fahaman (tiada dalam Alquran) yang datangnya dari ulamak-ulamak/penjaga-penjaga agama, adalah kerana orang itu tidak faham isi kandungan Al Quran dan tiada satu pun terjemahan dan tafsiran yang ikhlas, yang ada pun semuanya sudah diselewengkan dan selari dengan kepercayaan tradisi tak masuk akal itu akibat cerita riwayat-riwayat diangkat melebihi Al Quran.

    Syukurlah – dengan adanya usaha, perjuangan dan pengorbanan saudara-saudara menterjermah dan mentafsir isi kandungan Al Quran dengan tulus dan ikhlas ini – maka pastinya manusia sebagai khalifah di muka bumi ini akan berinisiatif membuka minda untuk berfikir dan membuat perbandingan dengan akal yang waras – menilai mana yang benar dan mana yang palsu atau mana yang masuk akal dan mana yang tak masuk akal – lojik atau tak lojik.

    Saudara-saudaraku yang dikasehi – Apakah sebenarnya message? dari dua peristewa ini – kita minta/dapat bantuan sesuatu Negara kerana bencana alam – pada masa yang sama kita membakar bendera Negara tersebut tanda protes kerana pembakaran Al Quran yang juga tanda protes atas pembinaan bangunan untuk memperkembangkan syiar agama Islam. Satu lagi, manusia-manusia yang menghukum dan menyeksa pencuri-pencuri (dipukul/dibelasa kemudian diikat di kaki dan digantung terbalik dan dibelasa lagi) sehingga mati tetapi setelah siasatan dijalankan pencuri-pencuri tersebut didapati tidak bersalah. – Kalau saya tersilap membentangkan peristewa ini – saya dengan rendah diri mohon maaf kerana kelalaian saya dan tiada terniat menghina dan mempersendakan sesiapa – Nawaitu adalah semata-mata dapat sesuatu pengajaran dengan harapan mungkin dapat menyedarkan kita supaya menjadi insan yang patuh dan merendah diri pada Tuhan yang Esa Maha Mengetahui, Penyayang, Pengasih dan Pengampun.

    Yang baik dan benar adalah milik Allah dan yang tidak baik adalah dari saya sendiri.

    Salam hormat dan kasih untuk saudara TM, Juang, Faried, Chong, Message 114 dan semua yang mengambil bahagian dalam perbincangan dalam blog ini.
    Sekian, terima kasih.

    Jagundul

    September 18, 2010 at 3:30 am

  44. Salam,

    Lagi ramai berani membentangkan pemahaman masing-masing tentang Al Quran, lagi lapanglah kehidupan kita setelah sekian lamanya disempitkan dengan ajaran dan amalan tak masuk akal atas nama si polan dan si polan (mempersekutukan Tuhan dengan nama-nama tertentu).

    Saya setuju dengan apa yang saudara message114 utarakan perihal solat ritual itu. Jika kita melihat secara putara, andaikata benar solat ritual itu menjadikan tahap kesihatan manusia lebih baik, sudah pasti kita boleh nampak jurang yang besar dari segi kesihatan di antara pengamal solat ritual itu dengan kaum-kaum lain yang tidak buat amalan ritual itu. Tetapi cuba kita pergi ke pusat-pusat kesihatan, orang-orang yang rajin buat solat ritual itu juga tidak terlepas mengalami pelbagi penyakit fizikal malah tidak terlepas dari penyakit mental atau penyakit hati (hasad dengki, busuk hati, mengumpat keji, dan lain-lain). Jadi, dakwaan untuk mengatakaan solat ritual itu baik untuk kesihatan hanyalah dakwaan orang-orang yang masuk bakul angkat sendiri.

    Kita kena bercakap berdasarkan fakta dan statistik yang realistik, bukannya bercakap atas dasar angan-anganan. Kena tunjukkan sample yang betul.

    Bukti yang berlaku di dalam masyarakat bersolat ritual dengan masyarakat yang berkomitmen tinggi itulah hakikat yang tidak boleh ditipu oleh manusia, kerana yang menetapkan bentuk sesuatu masyarakat adalah Allah berdasarkan apa yang masyarakat itu kerjakan. Masyrakat yang banyak membuat kebaikan, akan terbentuklah masyarakat yang mantap. Sedangkan masyarakat yang banyak buat kerja keburukan dan pendustaan, akan terbentuklah masyarakat yang lemah, berpecah-belah, kacau-bilau dan sebagainya.

    Pilihan di atas tangan kita sendiri. Apa yang kita pilih hari ini akan memberi kesan kepada generasi akan datang.

    Bangsa Eropah pada tahun sekitar 1500an dahulu memilih untuk berubah meninggalkan kepercayaan tradisi kongkongan gereja mereka untuk berpegang kepada hukum-hukum Tuhan di alam semesta ini (sains). Hasilnya hari ini generasi mereka mendapat pelbagai kemudahan hidup. They deserve it.

    Hari ini pula kita diberikan pilihan oleh Tuhan untuk membebaskan diri daripada belenggu ajaran tak masuk akal. Jika kita berani berubah untuk kembali kepada ketetapan-ketetapan yang direstui Tuhan, tidak mustahil kita akan mencapai kegemilangan juga. Bukankah Allah sebaik-baik pemberi balasan?

    Juang

    September 18, 2010 at 7:47 am

  45. pbuu,

    47:14. Dan adakah serupa mereka yang telah diberi perjelasan yang nyata dari pemeliharanya dengan mereka yang telah diilusikan indah akan keburukan amalanya dan yang mengikuti hawa nafsunya sahaja.
    15. Dan misalan taman syurga yang dijanjikan kepada mereka yang prihatin adalah sungai-sungai tanpa pencemaran dan dari susu yang tidak berubah rasanya dan dari air anggur yang lazat rasanya siapa yang meminumnya dan dari madu yang telah ditapis dan dari segala buah-buahan dan keampunan dari pemeliharanya dan adakah serupa dengan mereka yang berkekalan dalam apinya dan diberi minum air mendidih maka melecurlah isi perut mereka.
    16. Dan dari mereka yang mendengar kamu apabila beredar darimu mereka berkata apakah ilmu pengetahuan yang baru diceritakan tadi maka Allah pasti menyita hati mereka yang mengikuti hawa nafsunya.
    17. Dan mereka yang diberi petunjuk pasti bertambah-tambah petunjuk dan keperihatinan mereka.
    18. Maka apakah yang mereka tunggu-tunggukan melaikan detik saatnya yang akan datang dengan serta-merta dan pastinya telah datang isyaratnya kepada mereka melalui peringatan-peringatan/dzikiraahum.
    23. Mereka itulah orang yang dilaknati Allah maka dipekakan telinga mereka dan dibutakan penglihatan mereka.
    24. Apakah tidak mereka renungkan bacaan/alqur-aana atau apakah hati mereka telah terkunci.

    Semoga bertambah-tambah keperhatinan saudara2ku.

    chong

    September 18, 2010 at 9:40 pm

  46. 47:14. Dan adakah serupa mereka yang telah diberi perjelasan yang nyata dari pemeliharanya dengan mereka yang telah diilusikan indah akan keburukan amalanya dan yang mengikuti hawa nafsunya sahaja.

    Salam,

    Ketika zaman Nabi Sulaiman, watak-watak jahat telah mengilusi-indahkan amalan ritual sujud kepada matahari di dalam kaum Ratu Balqis. Hari ini amalan ritual sujud kepada batu juga telah diperlihatkan indah oleh watak-watak jahat yang sama.

    Walaupun jelas persamaan perbuatan mereka itu dengan umat-umat terdahulu, tetapi ramai di antara mereka masih tidak mempercayai tentang kebenaran Al Quran yang menceritakan sifat-sifat manusia.

    Juang

    September 18, 2010 at 9:48 pm

  47. Sila sertai forum baru….

    http://wahyuilahi.findforum.net

    kiki

    September 20, 2010 at 3:13 am

  48. Salam,

    Merujuk kepada 47:14. ” …….. mereka yang telah diilusikan indah akan keburukan amalannya…..”

    Kebanyakan orang Islam, kalau perkataan keburukan amalan, sudah tentu mereka ingat mencuri, berzina, merogol, membunuh dan sebagainya. Kita tidak menafikan keburukan pekerjaan tersebut.

    Tetapi…yang dimaksudkan ayat di atas, ialah amalan yang kononnya “ibadah” sebenarnya adalah keburukan amalan. Takkanlah pekerjaan mencuri itu indah, atau berzina itu indah, membunuh itu indah. Semua pekerjaan itu menyentuh hati pembuat sehingga boleh terasa menyesal dan menangis tua olehnya,

    Maksud ayat di atas ialah apabila kita seronok melakukan “ibadah” yang nampaknya sungguh indah. Dimimpikan syurga. Dimimpikan bidadari. Dimimpikan segalanya. Maka kalau sudah melampaui batas, sehingga mimpi mati syahid dan mengebom sendiri atau mengebom orag lain yang tidak berdosa.

    Maka “keindahan” itu adalah palsu walaupun dalam suasana duduk beramai-ramai dalam majlis ceramah agama yang indah. Inilah kepalsuan yang dibuat oleh syaitan-syaitan, sebab dalam keindahan kata-kata penceramah agama boleh tercetus pergaduhan sesama umat Islam, kebingungan atau salah faham orang bukan Islam terhadap umat Islam di hari ini. Lihatlah keadaan umat Islam sekarang. Lihatlah fahaman golongan-golongan yang mengaku mereka adalah pejuang jihad dan ingin meruntuhkan kerajaan kuffar. Kalau sudah menjalankan aktiviti yang ternyata bercanggah dengan maksud Al-Quran, bagaimana Tuhan nak tolong?

    message114

    September 20, 2010 at 6:40 pm

  49. saya mewakili admin http://wahyuilahi.findforum.net menjempu saudara/i ke forum tersebut untuk berforum…

    sekian….

    kiki

    September 21, 2010 at 1:56 am

  50. nampaknya laman web eminda.forumotion.com dan tolokminda nie da kena hack…. tak boleh nk dilayari lg da dari banyk tempt….

    klau ada link br sila bg tau

    kampung8989

    October 29, 2010 at 9:33 pm

  51. Salam

    Ada banyak caranya.
    Yang paling mudah:

    http://www.jslum.com/technology/streamyx-blocking-sites/

    nazzri

    October 30, 2010 at 1:39 am

  52. Salam

    Saya rasa mungkin kena block by ISP. Banyak cara nak bypass.Yang paling mudah tukar DNS anda kepada OpenDNS

    Preferred DNS Server – 208.67.222.222
    Alternate DNS Server – 208.67.220.220

    nazzri

    October 31, 2010 at 4:50 pm

  53. [ Salam

    Saya rasa mungkin kena block by ISP. Banyak cara nak bypass.Yang paling mudah tukar DNS anda kepada OpenDNS

    Preferred DNS Server – 208.67.222.222
    Alternate DNS Server – 208.67.220.220 ]

    Salam…

    satu maklumat yang baik.. tq…

    tapi saya kurang arif mengenai hal2 ini…

    dekat mana nak jumpa DNS itu untuk ditukar?

    kampung8989

    November 2, 2010 at 1:31 am

  54. saya rasa da jumpa tentang tempat yang ini…..

    [ Preferred DNS Server – 208.67.222.222
    Alternate DNS Server – 208.67.220.220 ]

    tp IP adress biar aotumatik ke kena tukar gak…?

    kampung8989

    November 2, 2010 at 1:53 am

  55. Salam.

    Sebenarnya ada blog yang tunjuk cara siap dengan gambar sekali. Tapi munkin wordpress tidak galakkan letak link di sini sampai tuan rumah approved.

    IP address tu boleh letak auto atau manually. As long as boleh internet.

    nazzri

    November 2, 2010 at 10:37 am

  56. saya pakai broadband… eminda n tolokminda sy bleh in walaupun sy buat setting atau tidak… tapi e-mindakita sy x leh in walapun sy da buat setting

    kampung8989

    December 7, 2010 at 12:14 am

  57. salam

    sudah cuba seperti yang disarankan Admin di eminda tu? Admin ada letak link mcm mana nak setting DNS pc. Kalau tak boleh jgk, check semula URL e-minda , munkin typo?

    nazzri

    December 7, 2010 at 1:24 am

  58. salam

    kalau takleh gak, cube free proxy service. google ‘anonymouse’. slow sket and ada adv. tapi yg ok stakat ni.

    nazzri

    December 7, 2010 at 12:34 pm

  59. [cube free proxy service. google ‘anonymouse’. slow sket and ada adv. tapi yg ok stakat ni]

    benda ni nk ambil kt mana plak?

    kampung8989

    December 7, 2010 at 11:15 pm

  60. cara admin tu da buat tp xleh masuk gak

    [kalau takleh gak, cube free proxy service. google ‘anonymouse’. slow sket and ada adv. tapi yg ok stakat ni]

    benda ni nk kena search kat google ke? da search banyk yg kuar seperti dg tunnel, vtunnel, digg… nk guna yg mana satu??

    kampung8989

    December 7, 2010 at 11:27 pm

  61. salam saudara nazzri….

    saya guna v tunnel… boleh…

    kalau ada problem saya tanya g t…. tq

    kampung8989

    December 8, 2010 at 10:19 am

  62. Salamun alaikum kepada warga tolok minda.. saya menjemput anda semua untuk berkunjung ke group Pengikut Allah di Facebook untuk bertukar-tukar pengetahuan mengenai Al-Quran untuk tujuan pembelajaran bersama.. kunjungan anda amat dialu-alukan..

    Usaha

    December 8, 2010 at 8:46 pm

  63. Salam,

    Baca tulisan saudara Jahamy di blog http://jahamy.blogspot.com/. Satu kupasan menarik tentang penggunaan akal.

    Selama ini kita selalu disogok dengan kepercayaan seperti “dalam Islam tak boleh guna logik akal”. Saya kira kepercayaan sebegitu bukannya datangnya daripada semangat Al Quran (kerana tiada satu ayat Al Quran pun menolak atau meremehkan penggunaan akal), melainkan daripada perasaan takut jika sesuatu kepalsuan dibongkarkan.

    Juang

    December 9, 2010 at 6:42 am

  64. Salam Juang

    Terima kasih, antara blog yg sangat menarik selepas blog ini. Tambah lagi koleksi bacaan.

    nazzri

    December 28, 2010 at 11:47 pm

  65. Salam,

    Saya perlukan alamat email tolok minda…adakala soalan yg ingin diajukan keluar dari topik blogpost tuan.

    Saya,peniaga dan juga florist dan bak kata zaid ibrahim “im a malay too” dan saya tambah lagi “I’m a muslim too”

    Feb 14th,adalah hari Valentine’s Day.

    Saya dikatakan telah ‘terjun’ sama bersubahat dalam memesongkan akidah umat Islam kerana -saya menjual bunga kpd umum untuk hari tersebut.

    Fuyoooohhhh!!! Saya tak sangka pula…lemah sungguhlah hati pegangan umat Islam,sampaikan mudahnya dirosakkan akidah pada hari tertentu!

    Apakah benar dakwaan tersebut?Bagaimana pula Valentine’s Day jika menurut Quran itu sendiri?

    nia sarah

    February 11, 2011 at 1:19 am

  66. Salam Nia Sarah,

    Saya takut. Puan bertanya saya seolah-olah saya paderi atau mufti yang boleh mengeluarkan fatwa. Saya tidak tahu bagaimana atau apa hukum Valentine’s Day menurut Al-Quran. Tapi kalau saya jual bunga, dan tiba-tiba pada hari tertentu bunga saya banyak laku, apa salahnya. Kalau orang marah saya sebab bunga saya banyak laku, too bad la. Takkan saya nak tutup kedai hanya kerana ada orang merayakan depavali, krismas atau hari raya puasa atau hari jadi presiden Cuba dan sebagainya. Ingat, yang saya cakap ni bukan hukum. Tapi ia cuma pandangan dari common sense saya saja. Puan boleh tanya pandangan orang lain dan pilihlah pandangan yang terbaik.

    Saya tak boleh bagi alamat email kalau anggap saya orang rujukan. Saya bukan pembantu Tuhan. Maaf ye.

    tolokminda

    February 11, 2011 at 7:40 am

  67. Cik Nia Sarah OK!!!

    Saya juga tak juga bermimpikan fatwa akan dikeluarkan oleh tuan.

    Saya di tagged melalui Facebook smlm di dalam posting yang seolah-olah mengatakan saya turut ‘terjun’ bersama dlm cubaan barat memesongkan akidah umat Islam hanya kerana saya menjual bunga pada hari tersebut.Saya bukan sahaja bertanya pd TM,tapi Jahamy & Dr.Maza smlm…dan saya juga google tanpa henti berkisar valentine’s day menurut Quran.Macam org gila tau tak!Saya tak main2 bila nak bertanya.TM sibuk,saya juga sibuk,TM rasa soalan ni remeh saya juga rasa issue ini remeh…tapi bila asyik dimomokkan dgn ‘Haram org Islam menyambut Valentine’s Day tindakan saya jual bunga utk hari tersebut dikatakan bersubahat’…ianya mengganggu fikiran dan timbulkan keraguan…saya tak suka rasa ragu2!Kerana itu saya perlu bertanya dan belajar!

    Berkenaan e-mail,saya hanya takut ditempelak jika ada yg tak suka saya bertanya soalan yg tak berkaitan dgn topik perbincangan.Ini sering berlaku…saya hanya mahu belajar memahami dan belajar utk berfikir dan mengelakkan diri jadi sponge menyerap menerima sahaja tanpa meneliti.Saya bukan follower!

    Tapi kalau TM kata ON saja tampal soalan di mana2…..saya pun ON saja lah!

    saya benar2 pelik,begitu banyak kezaliman JAKIM masih ada masa utk petty issue dan mengadakan campaign anti valentine’s day.

    Saya tak menganggap langsung TM sbg pembantu tuhan….dah gila ke apa statement macam tu???

    Perasan sungguh laaaa mamat ni….isk isk…

    Saya berada di sini,kerana melihat ruangan tuan sebagai satu tempat terbuka utk perbincangan berkisar soal cara hidup menurut Quran.

    Saya tak berada di sini untuk terhegeh-hegeh mencari garis hukum hakam halal atau haram.

    Macamanalah TM boleh keluarkan statement yang membuatkan saya rasa seolah-olah nak tumbuk2 aje TM!!!

    Okie…bubai n salam.

    p/s
    terima kasih utk jawapan tuan.

    nia sarah

    February 11, 2011 at 8:46 am

  68. Salam Nia,

    Blog ini terbuka kepada semua. Kalau ada apa-apa yang nak dikongsikan tulis aje di mana-mana yang sesuai. Kalau saya tak tahu nak komen, orang lain ada.

    Satu lagi, saya ingatkan puan faham apa yang saya maksudkan dengan “pembantu Tuhan”. Jadi janganlah tumbuk saya.

    tolokminda

    February 11, 2011 at 3:20 pm

  69. diskusi terbuka disamping mengislah kebenaran

    raudah

    February 11, 2011 at 10:58 pm

  70. Salam,

    Jika fokus si penjual untuk menjual bunga tanpa mengira apa yang si pembeli bunga itu akan lakukan, maka tak masuk akal-lah nak dikatakan si penjual itu memesongkan akidah/pegangan mana-mana penganut agama. Saya kira hanya orang yang cetek fikirannya sahaja sanggup mengeluarkan kenyataan begitu. Atau kata-kata orang yang dengki melihat kejayaan perniagaan orang lain.

    Lainlah seseorang penjual bunga itu mengatakan “sesiapa membeli bunga ini dan diletakkan di tempat-tempat suci tertentu, maka mereka akan diberikan ganjaran besar dari sisi Tuhan”, maka barulah masuk akal jika dia dikatakan menyumbang ke arah satu perbuatan yang mungkar.

    Juang

    February 11, 2011 at 11:45 pm

  71. Juang,

    Terima kasih…

    Nak dijadikan cerita,semalam (Feb14th) datanglah seorang pakcik…tak pasti melayu atau Indon,datang lalu bertanya dgn nada sinis pada salah seorang pekerja saya “Ni bunga untuk Valentine?”

    Jawapan saya “bunga ni,kalau ada kematian orang Cina India,raya cina deepavali kita guna juga…tapi dah guna untuk hari ni so jadi bunga valentine laaa…

    Esok lusa,ada birthday siapa2…tukar pula jadi bunga utk hadiah harijadi.

    Pakcik tersebut,hanya diam tak kata apa dah…

    Apa yang saya pelajari dalam minggu ni…yang memberi makna itu,adalah kita sendiri.

    Salam.

    nia sarah

    February 16, 2011 at 12:00 am

  72. Salam,

    Betul tu Nia. Hakikatnya bunga itu hanyalah salah satu makhluk Tuhan. Yang pergi label-labelkan ia sebagai bunga Valentine dan sebagainya adalah manusia itu sendiri.

    Samalah konsepnya dengan nama muslim itu. Asalnya muslim itu dipanggil oleh Allah kepada manusia yang patuh kepadaNya. Kemudian muncul nama Syiah dan Sunnah yang mengaku puak mereka sahajalah yang patuh kepada Tuhan.

    Ironinya, bila diajak mereka kepada Kitab Tuhan, ramai di antara mereka lari berpaling ke belakang.

    Juang

    February 16, 2011 at 12:07 am

  73. Salam,

    Saya pun turut mengalami pengalaman yg hampir serupa dengan saudara Nia Sarah.

    Saya suka makan satu jenama coklat. Saya kerap beli coklat ini di sebuah pasaraya berhampiran rumah. Pada 13 hari bulan lepas, saya belilah 3 bar coklat ini termasuk beberapa item lain.

    Disebabkan Valentine’s Day, coklat ini dibungkus dgn satu pembalut khas bertemakan Valentine’s Day. Saya tak peduli sama ada Hari Guru, Tahun Baru, Gong Xi Fa Cai, Merry Christmas, Hari Wilayah, atau Hari Kemerdekaan Zimbabwe sekalipun, saya tetap akan beli & makan coklat ini.

    Semasa berbaris di kaunter ekspres, seorang lelaki 40-an (mungkin seorang guru atau ustaz yg mengajar di sekolah kerajaan) berketayap putih memandang saya dengan ekspresi wajah benci sambil memandang coklat yg saya pegang dgn pandangan tajam seolah-olah hendak menyindir. Beliau sedang berbaris di kaunter sebelah.

    Kalau ikut ‘darah orang muda’, rasa nak penum**k pun ada tetapi disebabkan anak-anaknya saya padamkan perasaan tu cepat-cepat.

    Pengajaran yg saya dapat ialah kalau saya beli satu kotak kecil buah kurma yang dibungkus dengan tema LOVE pada 13 hb lepas, pasti lelaki 40-an tadi tidak sinis kepada saya kerana KURMA ialah buah-buahan ‘Islam’:)

    Jika nak jual bunga pada hari Valentine, cuba balut dengan kertas yg tertulis bahasa Arab. Saya jamin 100% Pak Cik tadi tak marah…….

    Skygyver

    February 19, 2011 at 5:46 pm

  74. Salam

    Sunyi🙂

    Jebon

    March 13, 2011 at 3:13 pm

  75. kikikiiii!!! :-)))

    Bernas juga idea skygyver tu…ermmm…nanti saya try tahun depan plakss😀

    nia sarah

    March 16, 2011 at 1:02 am

  76. Dah hampir sebulan TOLOKMINDA menyepi. Apa yg berlaku pada Tuan empunya blog ini?

    Skygyver

    March 30, 2011 at 8:55 pm

  77. Salam Skygyver,

    Tak ada apa-apa berlaku. Cuma malas nak menulis aje.

    tolokminda

    March 30, 2011 at 9:28 pm

  78. Salam

    Sunyi juga – TM rehatkan diri dulu ya – sementara waktu saya baca dan terus baca posting lama dan perbincangan dalam blog tuan.

    Thank u and take care

    Jagundul

    April 1, 2011 at 9:43 pm

  79. Saya ada satu cerita nak share. Benda ni terjadi di masjid Kelana Jaya baru sat tadi. Ada satu tok lebai busuk dok cerita pasal ada dia terjumpa website FB yg dok hina nabi. (kaki FB jugak tok lebai ni…) Katanya dia hampir2 menangis dan terjatuh dari kerusi bila dia baca content dalam FB tu yg antara lain ada:-

    1) kartun nabi yg dilukis menunjukkan zakar nabi naik mencanak lalu terangkatlah jubah nabi sbb “terangsang” melihat Aisyah yg masa tu umoq baru 6 tahun utk nabi kahwini

    2) Kartun nabi yg dilukis menggambarkan nabi ada kekuatan seks 30 lelaki dan digambarkan juga 11 isteri2nya menunggu turn utk di tutuh oleh nabi secara bergilir2 pada satu malam..

    3) Kartun nabi yg suruh sahabat2 dia tadah air kencing unta utk diminum sbb boleh sembuhkan penyakit kronik..

    Tok lebai kusut yg macam terer tu kata sambil terjerit2 kunonnya inilah dia tanda akhir2 zaman. Yg mana Islam dan nabi itu telah di permain2 dan diperbodoh2kan dan dimalukan dan dihina sebegitu rupa.

    Dia ajak semua umat islam bangun berjihad menentang kemungkaran ini. Dia kata umat islam kena gunakan “logik akal” utk membela nama baik nabi. Kena sanggah dakwaan depa dan letakkan nabi di tempat mulia yg sepatutnya… dia cakap bukan main lagi.. sambil dok “jege” mata kata org utara..

    Tapi saya rasa sampai kiamat la tak boleh nak buat apa2 pasal website tu. Sbb benda2 merapek yg website tu cakap datang dari cerita2 yg kita boleh jumpa dari kitab shahih karangan hikayat agung Baukari yg semua tok lebai pakai gaun pegang sbg sumber hukum.

    Jadi nak pi salah kan siapa??? Yg lawak tu dia pi kata suruh guna logic akal nak sanggah penghinaan dalam cerita Baukary mengarut tu…

    Bodoh punya ostat bersarban tinggi… oksijen tak masuk otak punya makhluk memang lagu tu la..

    Anak Yang Halal

    May 27, 2011 at 3:17 pm

  80. Salam

    Sungguh menghairankan riwayat Bukhari yang menjadi punca serangan itu dipertahankan dan orang yang mempertikaikan berdasarkan riwayat itu diserang…🙂

    Jebon

    May 28, 2011 at 11:12 am

  81. Bukan setakat riwayat Bukhari, tapi mak cik tu juga telah salah faham dengan terjemahan tradisional Al-Quran.

    Skygyver

    May 28, 2011 at 5:17 pm

  82. Terjemahan tradisional tuh di influencekan dari hadis2 riwayat termasuklah hadis2 riwayat Bukhari…

    Jebon

    May 28, 2011 at 6:10 pm

  83. Hadis2 riwayat ni banyak dicedok dari bible, taurat dan cerita2 dongeng dahulu kala. Tapi authoritinya menandingi Al-Quran. Sangat dahsyat………:(

    Skygyver

    May 28, 2011 at 7:17 pm

  84. Banyak riwayat hadis yang menjadi punca imej Nabi menjadi buruk. Kemudian apabila Al Quran diterjemahkan menurut riwayat hadis, maka dengan Al Quran-al Quran sekali dilihat buruk.

    Tetapi jika perbetulkan balik keadaan iaitu Al Quran diterjemahkan berdasarkan sains dan logik, dan kemudian daripada Al Quran yang telah diperjelaskan dengan betul itulah menjadi kayu ukur untuk menilai riwayat hadis mana yang betul dan palsu, barulah imej Nabi boleh diperbaiki.

    Setakat melalak, melaung, terjerit-jerit nak berjihad, tetapi nak betulkan pemahaman Islam pun malas, itu hipokrit namanya.

    Juang

    May 29, 2011 at 3:48 pm

  85. Salam semua,

    Pada saya imej dan perilaku nabi yg cukup hodoh dan buruk tu mai dari hikayat2 Baukari. Bila org lain bercerita balik tabiat2 buruk yg nabi dok buat, depa ni la jugak yg rasa Islam depa dihina ke hulu, islam depa dihina kehilir. Padahal pada saya, yg menghina nabi dan islam tu sundri adalah tak lain tak bukan kitab hikayat dan si tukang tulih cerita hikayat tu.. awat depa tak mo bakar atau haramkan terus buku hikayat merapek tu. Buku2 inilah yg buat nabi tu nampak tongong dan dungu. Buku2 inilah yg buat Islam tu jadi macam paria dan di tong sampah kan.. contoh mudah, bom sana bom sini dok teriak Allahu Akbar pon buku Baukari ni la jugak yg janji kunonnnya tuhan bagi 70 bidadari sorga.

    Kita patut pakat2 haram kan buku2 Baukari ni. Kalu boleh kita pakat2 kencing kat kubur dia…

    Anak Yang Halal

    May 31, 2011 at 9:07 am

  86. Hai TM, teruskan menulis. Saya merasakan manfaat dari tulisan-tulisan anda. Terima kasih ya.

    Barney Stinson

    June 13, 2011 at 11:53 am

  87. Kah-kah-kah

    Buatlah sistem blog sendiri kalau tak guna blog kafir, lihat

    http://www.mazidulakmal.com/2011/05/bikot-wordpress.html

    Woit internet tuh sapa buat…. kah-kah-kah

    Jebon

    June 14, 2011 at 11:43 am

  88. Salam Tuan Jebon

    Apa kena-mengena dengan sistem tu? Tak usah khuatir kalau tidak berasas – pembaca pun tahu menilai mana yang benar dan dusta. Tuhan lagi tahu apa yang nyata dan tersembunyi. Segala-segalanya Dia tahu – bukan begitu kah tuan.

    hehehe

    Jagundul

    June 14, 2011 at 6:35 pm

  89. Kalau maizidul terbaca blog saya, pasti dia akan boikot blogspot. Maklumlah dia ada domain sendiri.

    Skygyver

    June 14, 2011 at 6:57 pm

  90. Jebon

    June 14, 2011 at 9:25 pm

  91. Cerita pasal internet ni saya dok teringat cerita ostad bersarban busuk pada satu hari. Dia kata tanda2 nak kiamat atau akhir zaman dah dekat sangat dah la ni. Dia kata dalam hadis shahih depa dok sebut kata salah satu tanda2 besaq datangnya kiamat ialah bila turunnya dajjal. Nabi kata dajjal tu makhulk yg mata dia satu dan membuat kerosakan di muka bumi. Nabi kata tuhan bagi tau kat dia secara exclusive rahsia2 atau tanda2 nak kiamat ni sbb nabi tu tuhan punya kekasih atau tuhan punya “lover” cakap omputeh. Maka sbb tu tuhan share kat nabi rahsia2 tuhan ni. Kat nabi2 lain tuhan tak mo cerita rahsia ni. Punya la sayang nya tuhan tu pada nabi yg satu ni macam cerita pasangan kekasih romeo & juliet. Pelik jugak kita yg tuhan ni ada kekasih macam kita ni … tak ka dia tu tuhan? Pasai apa pulak dia kena ada kekasih? Ok lah itu cerita bab lain..

    Berbalik pada tanda2 nak kiamat tu saya tanya kat ostad tu adakah si dajjal mata satu dah dok mai? Dia kata dajjal tu adalah komputer dan internet sbb macam2 kemungkaran, fitnah, kejahatan ada dalam internet. Maka nya itulah dajjal yg tuhan maksudkan.

    Saya tanya kat dia lagi. Maka sbb dah ada internet la ni, maka bila la agaknya donya ni nak meletup? Dia kata tak lama lagi turunlah nabi Isa dari langit utk musnahkan dajjal ni. Maknanya nabi Isa dok pi kena hantaq dek tuhan utk musnahkan segala jenis komputer di donya ni dan membawa maknusia ke jalan tuhan sebelum tuhan dok kiamat kan donya ni. Jadi kerja nabi isa ni dok pi hancuq kan segala macam komputer, mainframe, server dll… tak ka haru?

    Saya tanya lagi jadi pada pendapat ostad berapa lama lagi kita ni boleh hidup sebelum kiamat mai? Dia kata dalam hadis tu sebut seawal2nya selepas 3 musim haji maka lepaih tu bersedialah utk kiamat…

    La ni dah 11 kali musim haji daripada apa yg ostad bersarban busuk tu dok cakap.. tak mai2 pon kiamat ni….

    Anak Yang Halal

    June 15, 2011 at 8:51 am

  92. Salam TM

    Sy rasa memang ramai nak ke blog anda, namun sayang ramai yg tak dapat akses, cuba anda pergi ke blog syurgaminda, nampaknya pro2 Quran yg pelbagai fahaman mula masuk ke situ…. blog sy mentaliti.wordpress pula ada seorang saja…

    Jebon

    August 1, 2011 at 6:56 pm

  93. Salam Jebon,

    Dulu blog ini meriah juga, ramai yang participate. Saya suka keadaan itu, walaupun bukan semua bersikap positif. Sebenarnya dalam sesuatu pembelajaran perbezaan pendapat memang tidak dapat dielakkan. Tetapi akhirnya kita tetap perlu berdiri di atas bukti.

    Kita boleh keluarkan apa saja pendapat tetapi kalau ia tidak dapat dibuktikan maka akhirnya tidak ada orang akan menerimanya. Tuhan kata, apabila kebenaran tiba, kepalsuan akan lenyap begitu saja. Macam orang Melayu yang dulu kata bumi ni leper sekarang sudah pupus kerana bukti yang ada tidak dapat diputar lagi.

    Memang menyedihkan apabila blog ini telah disekat aksesnya melalui DNS server tempatan oleh pihak SKMM kerana aduan pihak-pihak yang tidak mampu membawa bukti. Tapi apa boleh buat. Saya tetap akan manfaatkan blog ini kerana ia wadah saya belajar. Tanpa blog ini usaha saya untuk memahami Quran mungkin tidak akan terdorong secukupnya.

    tolokminda

    August 1, 2011 at 8:19 pm

  94. walauapa pun allah suruh rujuk semula al quran kalauada apa-apa yang diragukan samaada bab hadis ke mazhab ke apap apa aje lah kerana al quran no 1 yang allah iktiraf. jangan ingkar arahan allah ini nanti sesat
    1. alquran
    2. sunnah nabi muhammad

    manhin

    March 4, 2012 at 7:27 pm

  95. Salam..
    Satu pendapat..
    Sangat besar IMPAK tentang perbezaan sunnahku dan sunnahKU..
    SunnahKU adalah sunnah para NABIKU/RASULKU.. tidak terbeza seorangpun..
    “MUHAMMAD” adalah pelengkap NUBUWAH..dan seorang RASUL ALLAH..

    AJARAN/ATURAN PENCIPTA adalah NYATA..
    TUNGGULAH..

    siti

    March 25, 2012 at 11:19 am

  96. Bila saya pergi blog Dr. M, kasihan pula lihat Dr. M layan budak2 pasal hukum hudud… budak2 tuh dikatakan pelajar dari Timur Tengah sana… bagi sy samada pelajar dari Timur Tengah tak semesti pandai tafsir al-Quran, tetapi kekuatan analisa yang membuat seseorang itu pandai tafsir al-Quran – walaupun sy ada beberapa hal yang saya tidak setuju dengan Dr.M, tapi sy lihat kekuatan analisa Dr. M adalah baik dari segi justifikasi hukum hudud… rasanya hendak saja sy masuk campur dalam perbahasan tuh tapi blog Dr. M kena register dulu baru boleh komen, maka sy tak jadi nak masuk campur…

    Sejak dulu hingga sekarang nampak isu hukum hudud ini masih tidak kunjung selesai, padahal banyak lagi isu utk kebaikan umat Islam yg lebih patut untuk dibincangkan – ada sahaja budak2 yang telah direkrut dengan fahaman “Arabism” terutamanya apabila mereka belajar agama di Timur Tengah sana seperti budak yg berbahas dengan Dr. M tuh…

    Berhujah

    April 7, 2012 at 11:45 am

  97. Jebon, saya pun teringin nak tinggalkan komen di blog Tun tapi pasal nak kena register saya lupakan niat itu. Inilah jadinya kpd umat Islam apabila mereka dididik utk cenderung kepada kezaliman dan keganasan. Mahu hukuman ‘potong’ tangan dilaksanakan. rejam dgn batu sampai mati dan sebagainya kerana menganggap semua ini sebagai hiburan. Kerana Tuhan? Itu semua alasan mereka yang berhati kejam.

    -Mat Guyver-

    Mat Guyver

    April 9, 2012 at 3:45 pm

  98. Hello mates, its wonderful article on the topic of cultureand
    completely defined, keep it up all the time.

    barney stinson quotes

    August 24, 2012 at 9:06 am

  99. Hey there! I know this is kind of off topic but I was wondering which blog platform are you using for this site?
    I’m getting tired of WordPress because I’ve had issues
    with hackers and I’m looking at options for another platform. I would be fantastic if you could point me in the direction of a good platform.

  100. Outstanding stuff, actually helpful and accurate info.
    Quick question; how do you monetize this website? I use google adsense, but I’m truly sick and tired of them and their stealing ways. It is really getting on my last nerve.

    .com

    April 17, 2013 at 3:47 pm

  101. Who produces this stuff? It’s freaking terrific! I could truthfully use a article author on my own web sites if the quality is this excellent. Care to share the identity and contact information of the article writer? If not, no big deal. I know the need to keep your authors hidden.

  102. Ternow, terhott, kekeliruan mengenai pluralisme di Malaysia, lihat disini (klik)

    Matrojak

    May 1, 2013 at 10:31 pm

  103. Salam TM,

    Saya ada hantar e-mel kepada tuan. Harap tuan boleh check inbox untuk membacanya. TQ🙂

    -Mat Guyver-

    Mat Guyver

    May 14, 2013 at 3:30 pm

  104. Salam TM,
    i am a late comer to your site. I’ve been looking for such a site to read and understand all the discussions that is taking place. I am very grateful to have stumbled here. I see some very active and healthy participation esp from Juang and Mat Guyver. Please continue with your good work. You have made more people realise the true Islam as asked by the Quran.
    I am not able to put quotes as how our other brothers are doing but, believe me, i read everything in awe with how the discussion is going.
    I noted that you have stopped writing (from the last article which was quite some time back). I hope and encourage that you do. Islam is becoming to look as what its meant to be; easy.
    I thank you you from the bottom of my heart.

    -modisa-

    modisa

    May 20, 2013 at 5:00 pm

  105. Hi there, all the time i used to check website posts here in the early hours in the morning, since
    i enjoy to find out more and more.

    centro de matronas

    August 7, 2013 at 7:29 pm

  106. Salamun alaikum , very interesting point you brought forward. Just a question need clarification….is part of GOD way of testing his servant by reducing provision until at times teruk betul nak survive. What’s your comments?

    Mohamed Shuhaimi

    October 30, 2014 at 5:01 pm


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: